Recenze

Napsali o nás ...


Kronika Svídnice je opravdu živá

Nymburský deník 6.6.2019
autor: Jan Řehounek
Zdroj: Nymburský deník

Svídnice - V poslední době často slyšíme, že venkov se vylidňuje, že se lidé uzavírají mezi své ploty a nezřídka se neznají ani nejbližší sousedé. Že tomu tak není všude, dokazuje občanská komunita malé vesničky Svídnice.

Za podpory své „střediskové“ obce Dymokury si tu vybudovali z bývalé školy kulturní centrum s klubovnou a sálem, kde pořádají řadu zajímavých akcí. Nejenom „pod střechou“, ale i přímo na návsi.

Z iniciativy Venduly Burger a jejího Spolku Budil, která se sem sice přistěhovala, ale vesnici okamžitě adoptovala za svou, pořizují z každé společenské akce fotodokumentaci a kronikářské záznamy a vytvářejí tzv. projekt Živá kronika Svídnice. Zdokumentováním to ale nekončí, neboť kronika opravdu ožívá. Například divadelními představeními z historie obce či nahrávkami vzpomínek občanů, jak se zde dříve žilo.

Svídnice 2019
Svídnice 2019

 

V neděli 2. června uspořádali ke Dni sousedů a rovněž ke Dni dětí pravé sousedské setkání s křtem druhého dílu publikace Živá kronika Svídnice (z let 2017–2018).

Sousedé si posedali do stínu pod košatou lípu, dali si pivo či kávu, nebo něco dobrého na zub, a povídali si. Hrála jim k tomu malá kapela Bratrstva Jefraima Kadiše. Pro děti přivezli hasiči z Dymokur historickou hasičskou stříkačku, takže mohly v parném odpoledni dovádět s vodou, Ruda Novotný jim dovolil, aby se povozily na oslících, měly k dispozici stolní tenis a další hry, mohly si vytvořit památeční kartičku.

Samotného křtu knihy, kterou opatřila krásnou vazbou knihařská dílna Jendy Rajmana z nedalekých Rožďalovic, kterou tu zastupoval Pavel Hančar, se vedle Venduly Berger ujal presbyter evangelického sboru v Bošíně Petr Mazur a starostka Dymokur Ludmila Kubálková.

Vendula pohovořila o vzniku Živé kroniky Svídnice a připomněla zásluhy pana Josefa Šimůnka, jehož autentické vzpomínky na minulost obce tvoří její základ. Přípitek šampaňským uzavřel slavnostní chvíli, ovšem sousedské setkání pokračovalo až do samého večera.

Obrázek
Obrázek
Obrázek

 

 

Festival SVĚTLOHRANÍ

"Děkujeme moc! Vaše účast na festivalu pozvedla kvalitu akce a my si jí velmi vážíme.
Bylo to moc fajn :-)"

Bezmezer, o.p.s.

 

 

2022 - UBU V NÁS!

„Děkuju za představení Ubu v nás. Tak vtipné, nenadálé klasické prvky z pohybovky Budilky, najednou tanec Katak, aktuální i plné klasiky, dojemné a k popukání, drzé a hluboké, zábavné i závažné, oplzlé a skvěle nekorektní a něžné. Při verzi v outdooru, který tomu obzvlášť sedne, jsem šla do kolen. S pokorou k náročným výkonům ještě jednou dík, hrajte to, prosím. dál.“ (Jitka Ritterová)

 
"Bylo to hezky vymyšlené, byli hezky sehraní a neexistuje vtipnější věc, jakou jsem zatím viděla." (Viktorie Mendlová, 12 let)

"Díky sehranosti herců mi připadaly obě varianty (pouliční v Radotíně i vnitřní ve Studiu Citadela) stejně dobré." (Viktor Mendl)

 
„Chtěla bychVám poděkovat za krásné představení Král Ubu. Moc se mi líbila Vaše opravdovost a bufónská hravost. Užívali jste si představení a sálalo to až na nás, na diváky. Neubráním se srovnání s jinými zážitky z divadla, kdy herci hrají fór a tuším, že bych se měla smát, ale já se nesměju. Tady mi přišlo, že je Vám úplně jedno, jestli se budu smát, a já se smála moc a často. Užívala si každé vědomé gesto, úšklebek a těšila se, až zase tu či onu postavu uvidím. Za mě jste silná herecká sestava v krásném představení a ráda na vás znovu přijdu.“ (Alžběta Jelínková)

 
„Strašně se mi to líbilo, strašně mě to bavilo, bylo to super! Úplná energie Lecoq školy. Až jsem si uvědomila, jak málo takových věcí potkám tady v Čechách.“ (Anna Polívková)

 

 

 

Sesedo - ZUŠ F.A.Šporka Lysá n/Labem
7. 10. 2017

NATÁLKA
"Obecně improvizaci jsem si chtěla zkusit, ale dělá mi trochu problém mluvit bez zadrhávání. Tahle metoda Jacquese Lecoqa je naprosto ideální."

ELLA  
"Paní Vendula Burger jim vysvětluje, že na pódiu nejsou zrcadla a že diváci si můžou myslet něco jiného, než my."

ŠTĚPÁN
"Nejvíc mě asi bavila vaše první hodina s pantomimou a s tou rovnováhou, to bylo bezva. Taky mě potom bavila druhá hodina s těma tyčema, bylo to těžké, protože jsme museli být hodně kreativná, ale byla to sranda."

MICHAL
"Moc se mi líbilo tvořit si imaginární prostředí. Vždycky, když jsem viděl, jak někdo předvádí neviditelný bod, tak se mi to moc líbilo."

NATÁLKA
"S Vendulou jsme si ověřili znalosti samotné rovnováhy a naučili jsme se ovládat pantomimu a pohybovat s „imaginárními“ předměty."

 ANEŽKA
"Přišla jsem na spoustu nových věcí a jsem za to ráda. Je skvělé, jak moc se dá využívat lidské tělo. Nejvíc mě ale bavila improvizace v domě. S tak velkým prostorem jsem ještě nepracovala."

 

2013 - série workshopů na téma manipulace Simona T. Ranna

Zpětná vazba seminaristů:

1. "Po celou dobu trvání semináře jsem si přišla trochu jako ve snu. Bylo tam tolik nového, tolik zajímavého, tolik toho, co bylo třeba se naučit. Musím říct, že jsem se toho za ten jeden týden naučila neskutečně moc. Ať mluvím o stránce pohybové, loutkoherecké, duševní…ale také jazykové! Abychom se mezi sebou všichni domluvili, mluvili jsme výhradně anglicky. Kdybych měla někdy možnost si vše zopakovat, rozhodně bych neváhala." (Monika Němečková)

2. "První hodinu každého našeho setkání jsme cvičili jógu. Fungovala jako skvělý životabudič a zároveň průprava pro nadcházející cvičení. Netradičními metodami, které si Simon osvojil ve Phillippe Genty Compagnie, jsme mohli objevovat možnosti svého těla. Dále nás zasvěcoval do tajů a základů loutkoherectví obecně, za použití nesených loutek (masek), nebo konkrétně s pomocí Alberta – loutky bunraku. Animace této loutky je nesmírně náročná, všichni jsme se s ní navíc setkali poprvé v životě. A setkání to bylo rozhodně zajímavé. Za necelý týden docházení do semináře, který vedl Simon T. Rann, jsem se znatelně rozrostla po stránce pohybové, loutkoherecké a dokonce i psychické." (Kateřina Prášilová)


3. "Ke konci se přešlo na práci s loutkou, loutkou divadla bunraku. Její zvládnutí v počtu 20 lidí, nebylo možné. Loutku vodí najednou tři lidé, je tak jisté, že ti tři musí být naladěni na stejnou vlnu, aby loutka mohla pravdivě existovat. Nešlo nám to. Simon nás vždy upozornil na to, co Albert neudělal nebo udělal špatně. Chodí jako proti větru, má moc vepředu hlavu. Levituje. Nemohli jsme to hnedka umět, vlastně to neumíme doteď, což mě mrzí. Albert mě fascinoval. Chtěl jsem s ním usínat a vlastně pořád chci s ním usínat. Je to krásná loutka. Ještě bych rád zmínil, že prezentace semináře před lidmi, pro mě nebylo jen podělení se s ostatními o to, co jsme ten týden dělali. Byla v tom obrovská síla, která je na divadle úžasná, ale málokdy se s ní člověk potká, málokdy ji cítí. Ta energie byla všude a vlastně ani nevím proč. Cítil jsem ji už při samotném semináři, jako kdyby to vycházelo z jiných krabiček, které nejsme schopni ovládat. Z podvědomí. Jsem tím okouzlen a nadchnut doposud. Rozumím tomu, že dojeli lidi, kteří měli možnost se setkat se Simonem už v Praze. Že obětovat divadla, která se hrála na Chrudimi odpoledne, vlastně žádná velká oběť nebyla." (Matěj Kubina)


4. "Až na konci týdne na prezentaci semináře jsem viděla, jaké věci se dají vytvořit a jak málo stačí. Někdy jindy bych se chtěla setkat s tímto seminářem znovu, ale na delší dobu. Jinak ale zůstává seminář A tím nejlepším, který jsem kdy na Chrudimi měla, a Simon se za týden stal tím nejlepším lektorem, kterého jsem kdy měla." (Edita Valášková)

 Feedback seminarians :

1. "Throughout the duration of the seminar I came a bit like a dream. There were so many new, interesting enough, much of what was necessary to learn. I must say that I have for the one week learned incredibly much. Whether talking about the movement, puppeteer, mental...but also language! We all agreed with each other, we spoke only English. If I ever had a chance to repeat everything, I would not hesitate." (Monika Němečková)

2. "The first hour of each of our meetings we practiced yoga. It worked like a great pick while preparation for the upcoming exercise. Non-traditional methods, which Simon acquired the Compagnie Philippe Genty, we could explore the possibilities of your body. Next we are dedicating to the secrets and principles of puppetry in general, the use of portable puppets (masks), or specifically with Alberta - bunraku puppets. Animation of puppets is extremely difficult, we all met with the addition for the first time in my life. A meeting that was certainly interesting. In less than a week attending the seminar, which led Simon T. Rann, I have grown significantly in terms of movement, puppet theater and even psychological." (Kateřina Prášilová)

3. "At the end of it passed to work with puppets, bunraku puppet theater. The mastering of 20 people, not possible. Puppet hydrogen suddenly three people, is so certain that the three must be on the same wavelength, that puppet can truly exist. It was not us. Simon always warned us of what Albert did not do or did wrong. She's like the wind has power front head. Levites. We could not straightaway know, actually we can not do yet, which I regret. Albert fascinated me. I wanted to sleep with him and actually I still want to sleep with him. It is a beautiful doll. I would like to mention that the presentation of seminars before the people, for me it was not just divided by with others about what we did that week. There was a huge force, which is amazing in the theater, but little when you meet with her when she feels. That energy was everywhere and do not even know why. I felt it was at the seminar itself, as if it was based on other boxes, which we are not able to control. The subconscious. I am captivated by a thrilling yet. I understand that reached people who had the opportunity to meet with Simon was in Prague. That sacrifice theater, played on Chrudimi afternoon, actually no great sacrifice was not." (Matěj Kubina)

4. "Until the end of the week to present seminars I have seen how things can be created and how little it takes. Another time I would like to meet this seminar again but for a longer period of time. Otherwise, it remains seminar and the best I've ever had at Chrudim and Simon for the week was the best teacher I ever had." (Edita Valášková)


Citibank - školení Carrier Image And Team Work

1. Co si z workshopu odnášíte?

"Odnasam si dobry pocit z vykonanej prace na skoleni, ziskani uplne nove skusenosti a to nie len do profesneho ale aj osobneho zivota. Skusenost ako sa lepsie presadit a pritom zostat stale sam sebou, ako vnimat sam seba. Skusenost o tom ako sa da citat body-language na inych ludoch a ako ho prejavit u seba. Odnasam si uplne novu skusenost s tym, ze skolenie pre managerov moze byt aj o pohybe a nie len sediet za lavicou, ale aktivne sa zapojit do premeny a ucenia z workshopu si odnáším pozitivní dojmy a nové poznatky k zamyšlení o věcech, o kterých jsem doposud ani nepřemýšlel z workshopu jsem odcházel uvolněný a pozitivně naladěn odnesl jsem si nepřeberné množství nezapomenutelných zážitků a mnoho zajímavých & praktických informací převážně rozhýbané tělo, mysl a i bránici."

2. Co vás na workshopu zaujalo nejvíce a proč?

"To, ze to bolo skolenie plne pohybu, dynamiky, praktickych cviceni. Kazdy z nas dostal dostatok priestoru na sebavyjadrenie v podstate pocas celych 6 hodin skolenia. Ja som nadsena ;o) som doteraz netusila ze skolenie moze mat aj takuto nezvycajnu podobu…
nejvíce mě zaujal nekonvenční přístup díky kterému jsem si konečně ze školení na „soft skills” odnesl něco podnětného a užitečného nejen do pracovního, ale I osobního životazpůsob, jakým byla „látka” podána poznání a vyzkoušení si základních prvků metody Jacques Lecoq, další pohled na vnímání pohybu a uvolnění se a odreagování. Nedílnou součástí i seznámení se s jinou kulturou a způsoby vnímání v jiných zemích."

3. Jak hodnotíte kvalitu a výklad Venduly Burger?

"Lektorka bola uzasna, plna elanu a chute odovzdavat skusenosti ostatnym. Vsimala si aj detaily na kazdom z nas, vyborne rozoznavala osobnosti ucastnikov. Cele skolenie viedla velmi aktivne a pozitivne. Bolo vidiet, ze svojou pracou zije, to nadsenie z nej predavala ostatnym. Evidentne ma velke skusenosti v skoleni roznych skupin ludi rozneho zamerania (umelcov, hercov, manazerov atd.) výklad byl impozantní, vedený zajímavou a zábavnou formou výborná lektorka, skvělý přístup a výklad. Přes počáteční stud a ostych nás dokázala uvolnit, odvázat se a dostat ze sebe to nejlepší simply the best."

 

 

M.Š. (Celoroční studium 2022)
13.1.2023

"Pro mě je ta zkušenost k nezaplacení. Při tvůrčí činnosti v rámci Ubu jsme se dostatečně vyřádili, bavilo mě to a já se velmi obohatil. I v rámci pohybových aktivit to pro mě byla nová a inspirující zkušenost. Práce s neutrální maskou, neživým materiálem (papír), živly, anebo třeba lekce s Kubou a Eliškou byla velmi zajímavá a pro mě nová. Navíc se pravidelně přistihnu, že syčím nebo vydávám ze sebe ohm, a to i na veřejných prostranstvích. Doufám, že to není porucha, ale spíš poctivý trénink mých hlasových udělátek (bránice, hlasivky a co já vím co ještě)."

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Studenti 2022
24.6.2021

- "Budilova divadelní škola mě umělecky posunula dál a dnes studuji školu v Paříži." (A.J.)

- "Budilova divadelní škola mi dodává energii, pomohla mi při pedagogické činnosti a je nadále mým koníčkem." (E.Ř.)

- "Budilova divadelní škola ve mně probudila vášeň k pantomimě a ukázala mi, jak psát tělem poesii. Budilka mi tak dala umělecký směr a nyní studuji mimické divadlo." (K.V.)

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Studenti 2019 - 2020
16.8.2020

"Divadelní škola, která mi dává prostor být sama sebou. Nehodnotí mě, můžu si hledat vlastní cesty k uměleckému vyjádření. Vždycky odcházím unavená a nabitá zároveň. O víkendových seminářích jsem se setkala hlavně s pohybovými přístupy k divadlu a herectví - metodou Jacqua Lecoqa pod vedením Venduly Burger, tancem Kathak a taneční průpravou od Veroniky Vaculíkové."

A.J. (Letní týdenní workshop, Intenzivní studium, přijata na École internationale de théâtre Jacques Lecoq)

"Naše mistryně Vendulka Burger posouvá metodu J. Lecoqa do současnosti. Učí nás podstatě divadla skrze přirozenost uměleckého pohybu. Líbí se mi, že tak mohu stavět dramatizaci na novém pevném základě. "Tělo jako podstavec pro slova""

K.V. (Letní týdenní workshop, Intenzivní studium, přijata na HAMU)

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Studenti 2018 - 2019
12.2.2020

"Tvořivé, inspirativní, podnětné, osvěžující, jdoucí ke kořenům tvorby, komplexita, nadšení, spolupráce, opravdovost, pokora a poctivost, poetický základ, humor, skvělí lektoři."

J.R. (Open Training Space, Letní týdenní workshop, Intenzivní studium)


"Zúčastnila som sa týždenného workshopu Roots to Creativity a musím povedať, že to daleko predčilo moje očakávania. Od samotného štýlu a rozmanitosti výuky, inšpiratívnych profesionálov, levelu profesionality až po úžasnú atmosféru. Odporúčam všetkými desiatimi!"

N.R. (Letní týdenní workshop)


"Metoda JL mi otvírá dveře ke SVOBODĚ v hereckém projevu. Nemusím řešit hmotu - dekorace, kulisy, rekvizity. Všechno se dá zahrát. Tělem.
A to mě baví. Vyrábět a promýšlet a převážet věci mě nebaví."

K.U. (Open Training Space)


"Tohle je něco, za čím jezdím každý týden 60 km, ba dokonce v pracovním dni, kdy máme všichni naspěch.
Pokaždé si během lekce užiju spoustu aktivit, improvizací, protáhnu si tělo a zjišťuji, jak s ním nakládat při hraní divadla.
Aniž bych si to vždy hned uvědomila, jednotlivé činnosti z těchto lekcí mě potom provází celé dny - v práci, při sportu, při pouhém sledování ostatních, jejichž charaktery se potom snažím předvést pantomimou. Zjišťuji, že i beze slov a bez rekvizit se dá stvořit imaginární (nebo skutečný?) svět."

E.Ř. (Open Training Space)

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Studenti 2014 - 2016
24.8.2016

"Budilka je záruka kvality." K.B. (přijata na ALD DAMU, režie)

 "Jestli se nechcete topit v hnusu a patosu zbytečností, pojďte do Budilky! Pokud chcete něco zažít přijďte do Budilky! Pokud chcete poznat kvalitní a profesionální práci, ihned do Budilky!"   
A.B. (přijata na JAMU, studentka divadelní vědy)

 "Běžte do toho! Naučíte se spoustu nových věcí, získáte mnoho zkušeností, naučíte se překonávat své limity." B.J. (přijata na HAMU)

 "Pokud se opravdu chcete něco naučit běžte do toho. Ale běžte do toho naplno s vědomím, že tvorba bolí. Moc bolí, ale na konci je sebepoznání a další level." L.J. (přijata na HAMU)

 "I když si nejste jistí, kam směřujete, nevíte jestli chcete hrát, nebo co vlastně dělat, Budilka vás obohatí ve všech směrech, rozšíří vám obzory. Možná vám někdy bude i nepříjemně, ale až to překonáte, bude to sakra dobrej pocit. Jste-li zvědaví, nezjistíte nic, dokud to nezkusíte." O.D. (podnikatel, amatérsky se věnuje divadlu)


V.S. - bývalá studentka
23. 8. 2016

 "Divadlu jsem se věnovala i před tím, než jsem začala chodit na víkendové workshopy v Budilce, ale divadlu zcela jinému, založenému na poezii a slovech. A musím říct, že právě metoda Jacques Lecoq vyučovaná v Budilce mi otevřela dveře do světa pohybového divadla. Začalo mě fascinovat to, co vše je tělo schopné vyjádřit. to by bylo asi na delší vyprávění. Rok nato jsem se dostala na HAMU na katedru nonverbálního divadla a nyní jsem studium úspěšně zakončila a pokračuji dál v magisterském studiu. Nicméně to hlavní, co jsem chtěla napsat, je to, že vlastně moc děkuju za všechny ty počáteční a vstupní impulzy do světa pohybového divadla, kterému se nadále věnuju (ať už je to fyzické divadlo, pantomima, clownerie a nejvíce nyní novému cirkusu). Samozřejmě vždycky má každá věc i své méně pozitivní stránky, ale s odstupem času stejně často vzpomínáme jen na to dobré a přínosné. A to se děje i v mém případě, když se ohlížím za tím, kdy jsem v Budilce také studovala. Takže Budilko, Vendulo, Hanko, Roberte, díky moc!"


K.M. - bývalá studentka
23. 8. 2016

 "V Budilku věřím. Má dobrý směr a dává lidem hrozně moc. Vede k poctivosti a k poctivému řemeslu.

Budoucnost téhle školy záleží jen na lidech, kteří budou ochotní se touhle cestou vydat a opustí líbivé, efektní a pěkně nasvícené kurzy. Život je dřina, divadlo je dřina, studium je dřina. Ale jestli se má jeden někde dřít, tak u Budilů!

Divadlo není život, ale může nám o životě mnoho říct. Studium na Budilově divadelní škole mi řeklo hodně o mně.

Podle mého se Budilka dá studovat pořád, protože vám neustále odkrývá další vrstvy a smetí, kvůli kterým nemůže být vaše tvorba 100% - ní, ryzí a pravdivá. Nikdo vám tam neříká, jak to máte udělat. Vy to prostě děláte, nejlíp jak v tu chvíli umíte, a ono se vám samo ukáže, kde bude u vás zakopanej pes.

Koncepce studia je myslím dost dobře promyšlená a stejně tak i složení pedagogického/lektorského sboru. Všichni vycházejí z jednoho pramene, ale přistupují k tvorbě z různých stran. Navzájem ladí a doplňují se. Hodně vám pomůže, když dokážete přijmout jejich hodnocení a přemýšlet o něm bez ohledu na to, jestli s ním souhlasíte, nebo jestli se vás dotýká. Když přijdete na to, co je vedlo právě k těm slovům, která jste si vyslechli, máte vyhráno. Alespoň pro tu chvíli, pro to určité tvůrčí období. Pedagogové Budilky jsou totiž většinou nemilosrdně přesní."